JĘZYK ANGIELSKI Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Zajęcia z Podstawy Programowej od września 2017 roku organizowane są nieodpłatnie dla wszystkich grup wiekowych, odbywają się dwa razy w tygodniu i trwają po 20 min. W czasie zajęć dzieci pracują z podręcznikami (4- 5- 6- latki) lub na podstawie wybranego podręcznika (3-latki).
Podręczniki:
Grupa Washington – Cookie and Friends, Playtime wyd. Oxford
grupy Texas, Miami, Orlando, California – Cheeky Monkey 2 wyd. Macmillan
Grupy Florida, New York, New Mexico, Indiana – Treetops Starter wyd. Oxford
Grupa Hawaii – Our Discovery Island Starter wyd. Pearson
Podręczniki:
Grupa Washington – Cookie and Friends, Playtime wyd. Oxford
grupy Texas, Miami, Orlando, California – Cheeky Monkey 2 wyd. Macmillan
Grupy Florida, New York, New Mexico, Indiana – Treetops Starter wyd. Oxford
Grupa Hawaii – Our Discovery Island Starter wyd. Pearson
ZAJĘCIA DODATKOWE
Zajęcia dodatkowe z języka angielskiego odbywają się codziennie (dla wszystkich grup wiekowych) i trwają 30 min. Przyjazna atmosfera oraz indywidualne podejście do każdego dziecka sprawiają, że przedszkolaki w naturalny i niewymuszony sposób przyswajają słownictwo. Nauka język angielskiego jest przede wszystkim zabawą. Zajęcia prowadzone są głównie w języku angielskim. Efektywną naukę umożliwia także wykorzystanie pomocy multimedialnych, gier, zabaw ruchowych, rymowanek oraz piosenek.
Program nauczania oparty jest na podstawie programowej z języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia mają na celu rozwijać u dzieci pewność siebie w sytuacjach językowych i motywację do samodzielnego porozumiewania się w języku angielskim poprzez uczestnictwo w interesujących aktywnościach i kontakt z żywym językiem. Kursy językowe wykorzystywane podczas zajęć zapewniają wspaniałą zabawę a także efektywną naukę. Dzieci wraz z bohaterami podręczników wyruszają w pełną przygód i niespodzianek podróż z językiem angielskim.
Program nauczania oparty jest na podstawie programowej z języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia mają na celu rozwijać u dzieci pewność siebie w sytuacjach językowych i motywację do samodzielnego porozumiewania się w języku angielskim poprzez uczestnictwo w interesujących aktywnościach i kontakt z żywym językiem. Kursy językowe wykorzystywane podczas zajęć zapewniają wspaniałą zabawę a także efektywną naukę. Dzieci wraz z bohaterami podręczników wyruszają w pełną przygód i niespodzianek podróż z językiem angielskim.
Kursy językowe wykorzystywane podczas zajęć:
- Cheeky Monkey,
- Cookie and Friends,
- Playtime,
- Captain Jack,
- Kid’s box,
- New English Adventure,
- Incredible English,
- First Explorers.
- Cookie and Friends,
- Playtime,
- Captain Jack,
- Kid’s box,
- New English Adventure,
- Incredible English,
- First Explorers.
W ramach zajęć z języka angielskiego organizowane są:
- zajęcia kulturowe: Poznajemy kraje anglojęzyczne, Poznajemy symbole krajów anglojęzycznych
- konkursy językowe: My Picture Dictionary, Konkurs piosenki anglojęzycznej, Konkurs na flagę kraju anglojęzycznego, Konkurs wiedzy o krajach anglojęzycznych
- projekt ‘My First Adventure with English’
- zajęcia językowe: Tydzień języków obcych, Poznajemy odmiany terytorialne języka AmE vs BrE
- konkursy językowe: My Picture Dictionary, Konkurs piosenki anglojęzycznej, Konkurs na flagę kraju anglojęzycznego, Konkurs wiedzy o krajach anglojęzycznych
- projekt ‘My First Adventure with English’
- zajęcia językowe: Tydzień języków obcych, Poznajemy odmiany terytorialne języka AmE vs BrE
Współpraca z rodzicami
- słówka dla rodziców (aby móc ćwiczyć z dzieckiem także w domu),
- plany tygodniowe i miesięczne,
- piosenka i wideo miesiąca (aby móc ćwiczyć z dzieckiem także w domu),
- konkursy (wspólne spędzanie czasu, Angielski także w domu),
- informacje o planowanych wydarzeniach.
- plany tygodniowe i miesięczne,
- piosenka i wideo miesiąca (aby móc ćwiczyć z dzieckiem także w domu),
- konkursy (wspólne spędzanie czasu, Angielski także w domu),
- informacje o planowanych wydarzeniach.
Kiedy po angielsku? Kiedy po polsku?
Czyli w jakich sytuacjach język polski jest stosowany na zajęciach i jaki to ma wpływ na nauczanie dzieci:
język polski jest używany dla bezpieczeństwa dziecka, a także w nauczaniu 2,5-3-latków – używanie języka polskiego i angielskiego w czasie zajęć w czasie kilku pierwszych tygodni → stopniowe wprowadzanie słownictwa i wyrażeń w języku angielskim aż do porozumiewania się praktycznie tylko i wyłącznie w tym języku.
Nauczanie najmłodszych dzieci, szczególnie tych, które nie miały kontaktu z językiem obcym powinno odbywać się stopniowo, ponieważ:
jeśli dziecko nic nie rozumie, czuje się niekomfortowo (dodatkowo należy wziąć pod uwagę pierwsze dni dziecka w przedszkolu, które bywają trudne)
jeśli dziecko nic nie rozumie, nie jest zainteresowane zajęciami, nudzi się
jeśli dziecko nic nie rozumie, nie chce chodzić na zajęcia
silent period – na początku dzieci przechodzą przez tak zwaną fazę ciszy, słuchają, coraz więcej rozumieją i zapamiętują, ale w mowie języka obcego nie używają.
lekcje kulturowe – dzieci nie mają jeszcze tak dużej wiedzy i zasobu słownictwa, aby słuchać i przede wszystkim rozumieć treści o kulturze krajów anglojęzycznych. Używanie języka polskiego w tym wypadku poprzedzone jest użyciem języka angielskiego.
This is a goblin. → To skrzat.
Wprowadzanie nowych wyrażeń (nie dających się przedstawić za pomocą obrazka, mimiki, TPR), dawanie instrukcji, wyjaśnianie zasad np. gry. W tym wypadku używanie języka polskiego również poprzedzone jest użyciem języka angielskiego.
Your task is to find the difference. → Należy znaleźć różnicę. → as I said – You should find the difference (wskazując na obrazek)
Podczas zajęć kiedy nauczyciel chce sprawdzić czy dzieci rozumieją o czym mówi, lub znaczenie poszczególnego słowa używa pytania: What does it mean? → jeśli dzieci wiedzą, używają słowa w języku ojczystym → jeśli nie wiedzą nauczyciel używa wyrażenia It means..
Lizard. Do you know this word? What does it mean?
→ Yes, you’re right, Adam. It means jaszczurka in Polish.
→ Oh, you don’t know… so it means jaszczurka in Polish.
język polski jest używany dla bezpieczeństwa dziecka, a także w nauczaniu 2,5-3-latków – używanie języka polskiego i angielskiego w czasie zajęć w czasie kilku pierwszych tygodni → stopniowe wprowadzanie słownictwa i wyrażeń w języku angielskim aż do porozumiewania się praktycznie tylko i wyłącznie w tym języku.
Nauczanie najmłodszych dzieci, szczególnie tych, które nie miały kontaktu z językiem obcym powinno odbywać się stopniowo, ponieważ:
jeśli dziecko nic nie rozumie, czuje się niekomfortowo (dodatkowo należy wziąć pod uwagę pierwsze dni dziecka w przedszkolu, które bywają trudne)
jeśli dziecko nic nie rozumie, nie jest zainteresowane zajęciami, nudzi się
jeśli dziecko nic nie rozumie, nie chce chodzić na zajęcia
silent period – na początku dzieci przechodzą przez tak zwaną fazę ciszy, słuchają, coraz więcej rozumieją i zapamiętują, ale w mowie języka obcego nie używają.
lekcje kulturowe – dzieci nie mają jeszcze tak dużej wiedzy i zasobu słownictwa, aby słuchać i przede wszystkim rozumieć treści o kulturze krajów anglojęzycznych. Używanie języka polskiego w tym wypadku poprzedzone jest użyciem języka angielskiego.
This is a goblin. → To skrzat.
Wprowadzanie nowych wyrażeń (nie dających się przedstawić za pomocą obrazka, mimiki, TPR), dawanie instrukcji, wyjaśnianie zasad np. gry. W tym wypadku używanie języka polskiego również poprzedzone jest użyciem języka angielskiego.
Your task is to find the difference. → Należy znaleźć różnicę. → as I said – You should find the difference (wskazując na obrazek)
Podczas zajęć kiedy nauczyciel chce sprawdzić czy dzieci rozumieją o czym mówi, lub znaczenie poszczególnego słowa używa pytania: What does it mean? → jeśli dzieci wiedzą, używają słowa w języku ojczystym → jeśli nie wiedzą nauczyciel używa wyrażenia It means..
Lizard. Do you know this word? What does it mean?
→ Yes, you’re right, Adam. It means jaszczurka in Polish.
→ Oh, you don’t know… so it means jaszczurka in Polish.
Metody i techniki nauczania:
Total Physical Response (TPR) (reagowanie całym ciałem) to nauczanie języka obcego przez ruch, a dokładniej włączanie całego ciała w proces przyswajania nowego słownictwa oraz struktur językowych. Sit down! Stand up! Clap your hands!
Metoda naturalna (The Natural Approach) Dziecko słucha skierowanej do niego wypowiedzi w języku obcym, której ogólny sens jest dla niego jasny ze względu na zrozumiałość sytuacji. Autorzy metody naturalnej (Tracy Terrella i Steven Krashen) zakładają, że nauczyciel nie będzie poprawiał popełnianych przez dzieci błędów, podobnie jak rodzice nie poprawiają źle wypowiadanych słów w języku ojczystym, lecz starają się kilkakrotnie powtórzyć formę poprawną. Dziecko: It is rain. Nauczyciel: Right. It is raining.
Podejście komunikacyjne zakłada porozumiewanie się w języku obcym od samego początku nauki języka i uznaje wyższość komunikacji nad poprawnością gramatyczną.
Metoda audiolingwalna opiera się na wielokrotnych powtórzeniach, co sprzyja zapamiętywaniu oraz utrwalaniu ćwiczonego materiału. Powoduje bezrefleksyjne uczenie się i w konsekwencji dzieci rozpoczynają samodzielne posługiwanie się językiem obcym. Przebiega to w sposób następujący: nauczyciel prezentuje zdanie, które powtarza kilka razy, później zdanie to powtarzają dzieci. Następnie w celu wywołania przećwiczonej wcześniej reakcji językowej, nauczyciel wprowadza bodziec, np. w postaci ilustracji.
Gry i zabawy (games) stanowią podstawową formę nauki. Dzieci przyswajają wiedzę poprzez zabawę, która jest dla nich najbardziej naturalnym rodzajem aktywności. Gry i zabawy językowe stymulują i motywują małych uczniów, przywołują pozytywne skojarzenia i pomagają kreować atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
Piosenki i rymowanki (songs, chants and rhymes) wykorzystują naturalne predyspozycje dzieci do przyswajania języka, czyli umiejętność imitacji, dobrą pamięć krótkotrwałą oraz działanie przez analogię.
Narracja (storytelling) opowiadania i historyjki w języku obcym stanowią optymalny materiał językowy, na podstawie którego można efektywnie rozwijać u dzieci sprawność rozumienia ze słuchu. Prawidłowy rozwój kompetencji obcojęzycznej rozpoczyna się od wykształcenia umiejętności rozumienia.
Zajęcia plastyczne (arts and craft activities) wspomagają nauczanie języka angielskiego, rozwijają umiejętności społeczne dzieci i kształtują ich wrażliwość estetyczną. Ponadto umożliwiają rozwinięcie umiejętności psychomotorycznych.
Metoda naturalna (The Natural Approach) Dziecko słucha skierowanej do niego wypowiedzi w języku obcym, której ogólny sens jest dla niego jasny ze względu na zrozumiałość sytuacji. Autorzy metody naturalnej (Tracy Terrella i Steven Krashen) zakładają, że nauczyciel nie będzie poprawiał popełnianych przez dzieci błędów, podobnie jak rodzice nie poprawiają źle wypowiadanych słów w języku ojczystym, lecz starają się kilkakrotnie powtórzyć formę poprawną. Dziecko: It is rain. Nauczyciel: Right. It is raining.
Podejście komunikacyjne zakłada porozumiewanie się w języku obcym od samego początku nauki języka i uznaje wyższość komunikacji nad poprawnością gramatyczną.
Metoda audiolingwalna opiera się na wielokrotnych powtórzeniach, co sprzyja zapamiętywaniu oraz utrwalaniu ćwiczonego materiału. Powoduje bezrefleksyjne uczenie się i w konsekwencji dzieci rozpoczynają samodzielne posługiwanie się językiem obcym. Przebiega to w sposób następujący: nauczyciel prezentuje zdanie, które powtarza kilka razy, później zdanie to powtarzają dzieci. Następnie w celu wywołania przećwiczonej wcześniej reakcji językowej, nauczyciel wprowadza bodziec, np. w postaci ilustracji.
Gry i zabawy (games) stanowią podstawową formę nauki. Dzieci przyswajają wiedzę poprzez zabawę, która jest dla nich najbardziej naturalnym rodzajem aktywności. Gry i zabawy językowe stymulują i motywują małych uczniów, przywołują pozytywne skojarzenia i pomagają kreować atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
Piosenki i rymowanki (songs, chants and rhymes) wykorzystują naturalne predyspozycje dzieci do przyswajania języka, czyli umiejętność imitacji, dobrą pamięć krótkotrwałą oraz działanie przez analogię.
Narracja (storytelling) opowiadania i historyjki w języku obcym stanowią optymalny materiał językowy, na podstawie którego można efektywnie rozwijać u dzieci sprawność rozumienia ze słuchu. Prawidłowy rozwój kompetencji obcojęzycznej rozpoczyna się od wykształcenia umiejętności rozumienia.
Zajęcia plastyczne (arts and craft activities) wspomagają nauczanie języka angielskiego, rozwijają umiejętności społeczne dzieci i kształtują ich wrażliwość estetyczną. Ponadto umożliwiają rozwinięcie umiejętności psychomotorycznych.