PSYCHOLOG W PRZEDSZKOLU AMERICAN KIDS COLLEGE
Wszystkie dzieci w przedszkolu „American Kids College” są otoczone opieką psychologiczno-pedagogiczną. Działania psychologa pozwalają na systematyczne rozpoznanie predyspozycji rozwojowych dziecka i podjęcie w możliwie szybkim czasie działań korygujących oraz wspierających. Praca z dziećmi to diagnoza, wspieranie rozwoju dziecka oraz zajęcia rozwijające zdolności.
Praca psychologa dotyczy również ścisłej współpracy z nauczycielami w celu minimalizowania zaburzeń zachowania przedszkolaków, a także dostosowania metod i form pracy z dziećmi – szczególnie tymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nieprawdą jest bowiem, że dopiero od zerówki można mieć trudności szkolne. Trudności takie mogą pojawić się już dużo wcześniej, ale w innej formie. Oczywiście- nie będą to kłopoty z nauką czytania i pisania, ale słaba koncentracja uwagi jest już zauważalna. Obniżona grafomotoryka również- co widać chociażby po rysunkach i innych wytworach plastycznych dzieci. Wszystkie te osłabione funkcje można zacząć ćwiczyć już od najmłodszych lat. Współpraca ta dotyczy również pracy z dziećmi zahamowanymi, lękliwymi, nadmiernie aktywnymi, agresywnymi. To psycholog właśnie może podpowiedzieć nauczycielce różne sposoby na poradzenie sobie z tego typu zachowaniami nieakceptowanymi.
Praca psychologa to również praca z rodzicami, to wszelkie rozmowy indywidualne, wywiady w celu głębszego poznania dziecka i środowiska, w których ono funkcjonuje. Rodzice mogą mieć szereg pytań związanych w wychowywaniem dzieci, stawianiem granic i konsekwentnym podejmowaniem działań wychowawczych. Jeśli mamy do czynienia z rodzicami dzieci niepełnosprawnych intelektualnie lub ruchowo na pewno pojawią się z ich strony pytania dotyczące form i metod pracy z ich dzieckiem. Rodzice czasem potrzebują również wsparcia- szczególnie w sytuacjach trudnych. Gdy nie radzą sobie z konsekwentnym podejściem do wychowania, gdy dziecko jest przewlekle chore lub w każdym innym przypadku.
Praca psychologa dotyczy również ścisłej współpracy z nauczycielami w celu minimalizowania zaburzeń zachowania przedszkolaków, a także dostosowania metod i form pracy z dziećmi – szczególnie tymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nieprawdą jest bowiem, że dopiero od zerówki można mieć trudności szkolne. Trudności takie mogą pojawić się już dużo wcześniej, ale w innej formie. Oczywiście- nie będą to kłopoty z nauką czytania i pisania, ale słaba koncentracja uwagi jest już zauważalna. Obniżona grafomotoryka również- co widać chociażby po rysunkach i innych wytworach plastycznych dzieci. Wszystkie te osłabione funkcje można zacząć ćwiczyć już od najmłodszych lat. Współpraca ta dotyczy również pracy z dziećmi zahamowanymi, lękliwymi, nadmiernie aktywnymi, agresywnymi. To psycholog właśnie może podpowiedzieć nauczycielce różne sposoby na poradzenie sobie z tego typu zachowaniami nieakceptowanymi.
Praca psychologa to również praca z rodzicami, to wszelkie rozmowy indywidualne, wywiady w celu głębszego poznania dziecka i środowiska, w których ono funkcjonuje. Rodzice mogą mieć szereg pytań związanych w wychowywaniem dzieci, stawianiem granic i konsekwentnym podejmowaniem działań wychowawczych. Jeśli mamy do czynienia z rodzicami dzieci niepełnosprawnych intelektualnie lub ruchowo na pewno pojawią się z ich strony pytania dotyczące form i metod pracy z ich dzieckiem. Rodzice czasem potrzebują również wsparcia- szczególnie w sytuacjach trudnych. Gdy nie radzą sobie z konsekwentnym podejściem do wychowania, gdy dziecko jest przewlekle chore lub w każdym innym przypadku.
METODY PRACY DYDAKTYCZNEJ
W przedszkolu American Kids College realizowane są metody pracy dydaktycznej w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2017 poz. 1578).
Podstawą do realizacji zajęć jest: Orzeczenie wydane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną "O potrzebie kształcenia specjalnego"; Opinia w sprawie „Wczesnego Wspomagania Rozwoju”.
Celem zajęć rewalidacyjnych jest realizacja zaleceń zawartych ww. dokumentacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, zapewnienie dziecku właściwych metod postępowania, stymulacji, rewalidacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględniając zarówno jego potrzeby, jak i ograniczenia wynikające z posiadanej przez dziecko diagnozy.
Podstawą do realizacji zajęć jest: Orzeczenie wydane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną "O potrzebie kształcenia specjalnego"; Opinia w sprawie „Wczesnego Wspomagania Rozwoju”.
Celem zajęć rewalidacyjnych jest realizacja zaleceń zawartych ww. dokumentacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, zapewnienie dziecku właściwych metod postępowania, stymulacji, rewalidacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględniając zarówno jego potrzeby, jak i ograniczenia wynikające z posiadanej przez dziecko diagnozy.
FORMY REWALIDACJI
Formy rewalidacji, stymulacji i usprawniania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka to przede wszystkim:
Zajęcia z pedagogiem specjalnym - praca na podstawie Indywidualnego Prograu Edukacyjno-Terapeutycznego; praca nad kontaktem, relacją, wprowadzenie kolejno etapów zabawy poprzez zabawy czuciowo-ruchowe, naśladowcze, a w końcowym etapie tematyczne, z odtwarzaniem ról społecznych, usprawnianie grafomotoryki, ćwiczenia manualne, usprawnianie motoryki małej, somatognozji, stymulowanie rozwoju struktur korowych analizatora wzrokowego, słuchowego, usprawnianie umiejętności komunikacyjnych, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi, kształtowanie orientacji przestrzennej;
Zajęcia z logopedą – praca na podstawie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego; mająca na celu stymulację rozwoju mowy czynnej i biernej, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, usprawnianie aparatu artykulacyjnego, stymulację rozwoju percepcji słuchowej, wydłużanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, wydłużanie czasu koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych;
Zajęcia z psychologiem - praca na podstawie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego ukierunkowana na: stymulacje rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego, praca nad emocjami, ćwiczenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem i zawieraniem prawidłowych relacji z rówieśnikami, wypracowanie umiejętności koncentrowania uwagi na aktywnościach poznawczych, nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z rówieśnikami, stosowanie się do poznanych zasad współżycia społecznego, wygaszanie zachowań atypowych, niepożądanych społecznie, stymulowanie rozwoju mowy i komunikacji, zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym oddziału przedszkolnego, podejmowania działań prospołecznych, poszerzanie i rozwój zachowań empatycznych, nauka przegrywania i radzenia sobie z niepowodzeniami, porażkami i krytyką ze strony otoczenia.
Inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej proponowane dla dzieci to:
Zajęcia ogólno stymulujące i usprawniająco ruchowo; z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;
Trening Umiejętnosci Społecznych,
Terapia Ręki,
Metoda Dobrego Startu.
Zajęcia z pedagogiem specjalnym - praca na podstawie Indywidualnego Prograu Edukacyjno-Terapeutycznego; praca nad kontaktem, relacją, wprowadzenie kolejno etapów zabawy poprzez zabawy czuciowo-ruchowe, naśladowcze, a w końcowym etapie tematyczne, z odtwarzaniem ról społecznych, usprawnianie grafomotoryki, ćwiczenia manualne, usprawnianie motoryki małej, somatognozji, stymulowanie rozwoju struktur korowych analizatora wzrokowego, słuchowego, usprawnianie umiejętności komunikacyjnych, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi, kształtowanie orientacji przestrzennej;
Zajęcia z logopedą – praca na podstawie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego; mająca na celu stymulację rozwoju mowy czynnej i biernej, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, usprawnianie aparatu artykulacyjnego, stymulację rozwoju percepcji słuchowej, wydłużanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, wydłużanie czasu koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych;
Zajęcia z psychologiem - praca na podstawie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego ukierunkowana na: stymulacje rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego, praca nad emocjami, ćwiczenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem i zawieraniem prawidłowych relacji z rówieśnikami, wypracowanie umiejętności koncentrowania uwagi na aktywnościach poznawczych, nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z rówieśnikami, stosowanie się do poznanych zasad współżycia społecznego, wygaszanie zachowań atypowych, niepożądanych społecznie, stymulowanie rozwoju mowy i komunikacji, zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym oddziału przedszkolnego, podejmowania działań prospołecznych, poszerzanie i rozwój zachowań empatycznych, nauka przegrywania i radzenia sobie z niepowodzeniami, porażkami i krytyką ze strony otoczenia.
Inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej proponowane dla dzieci to:
Zajęcia ogólno stymulujące i usprawniająco ruchowo; z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;
Trening Umiejętnosci Społecznych,
Terapia Ręki,
Metoda Dobrego Startu.