ANGIELSKI W DOMU
Drodzy Rodzice!
Słuchanie w domu płyt dołączonych do książek z których dziecko korzysta w czasie zajęć ułatwia przyswajanie prawidłowej wymowy.
Dziecko, które na co dzień nie słyszy języka angielskiego – tak jak słyszy polski – nie opanuje go w takim stopniu jak język ojczysty.
Nie wszystkie dzieci czują potrzebę opowiadania o tym czego się nauczyły lub co robiły podczas zajęć. Dzieci większą część wiedzy przyswajają zupełnie nieświadomie, poprzez zabawę. Pytania Czego się dzisiaj nauczyłeś na angielskim? są abstrakcją dla dziecka. Ono najczęściej nawet nie wie, że w danym momencie uczy się angielskiego.
Nie powinno się pytać: Jak jest lalka po angielsku? Zamiast tego powinno się wskazać przedmiot i zapytać: What’s this? Zajęcia z języka angielskiego prowadzone są głównie w języku angielskim z użyciem kart obrazkowych lub przedmiotów. Nauczyciel nigdy nie pyta dziecka jak nazywa się dany przedmiot w języku angielskim. Użycie języka angielskiego przez rodzica czy nauczyciela daje dziecku sygnał, aby odpowiedziało lub starało się odpowiedzieć w takim samym języku.
Im więcej rodzic ćwiczy z dzieckiem, tym więcej i chętniej mówi dziecko.
Im bardziej rodzic się angażuje, tym bardziej zaangażowane jest dziecko.
Słuchanie w domu płyt dołączonych do książek z których dziecko korzysta w czasie zajęć ułatwia przyswajanie prawidłowej wymowy.
Dziecko, które na co dzień nie słyszy języka angielskiego – tak jak słyszy polski – nie opanuje go w takim stopniu jak język ojczysty.
Nie wszystkie dzieci czują potrzebę opowiadania o tym czego się nauczyły lub co robiły podczas zajęć. Dzieci większą część wiedzy przyswajają zupełnie nieświadomie, poprzez zabawę. Pytania Czego się dzisiaj nauczyłeś na angielskim? są abstrakcją dla dziecka. Ono najczęściej nawet nie wie, że w danym momencie uczy się angielskiego.
Nie powinno się pytać: Jak jest lalka po angielsku? Zamiast tego powinno się wskazać przedmiot i zapytać: What’s this? Zajęcia z języka angielskiego prowadzone są głównie w języku angielskim z użyciem kart obrazkowych lub przedmiotów. Nauczyciel nigdy nie pyta dziecka jak nazywa się dany przedmiot w języku angielskim. Użycie języka angielskiego przez rodzica czy nauczyciela daje dziecku sygnał, aby odpowiedziało lub starało się odpowiedzieć w takim samym języku.
Im więcej rodzic ćwiczy z dzieckiem, tym więcej i chętniej mówi dziecko.
Im bardziej rodzic się angażuje, tym bardziej zaangażowane jest dziecko.
Mity o tym, jak dzieci uczą się języków obcych
Dziecko po kilku zajęciach powinno zacząć mówić pierwsze słowa.
NIEPRAWDA
Na początku dzieci przechodzą przez tak zwaną fazę ciszy (silent period) To czas, kiedy dziecko nabiera pewności siebie, zaczyna rozumieć, że można się ze sobą porozumiewać także w innym języku i powoli otwiera się na jego wytwarzanie. Zakłócanie tego okresu zmuszaniem dziecka do mówienia, komentowaniem, że niczego się nie nauczyło podczas zajęć może spowodować blokadę, którą w dalszym etapie może być trudno przełamać.
Skoro dziecko nie potrafi powtórzyć słówek z lekcji, to znaczy, że niczego się nie nauczyło.
NIEPRAWDA
Jak zostało już wspomniane, bardzo ważna jest faza ciszy. Co więcej podczas zajęć dziecko opanowuje także tzw. język bierny. Oprócz wyrażeń, którymi dziecko się posługuje lub będzie posługiwało istnieje także cały wachlarz takich, które dziecko doskonale rozumie, choć samodzielne stworzenie wypowiedzi z ich użyciem może na początku stanowić spory problem, np. Classroom Language czyli stałe wyrażenia używane przez nauczyciela: Stand up! Make a circle! Sit down!
Dzieci podczas zajęć tylko śpiewają i kolorują, to żadna nauka
NIEPRAWDA
Kolorowanie to jedna z wielu aktywności, w których dziecko bierze udział. Przy każdym ćwiczeniu nauczyciel używa języka angielskiego – daje polecenia, zadaje pytania, opisuje obrazki. Jeśli chodzi o piosenki, to doskonały sposób na naukę mówienia. Są one tak stworzone, aby podczas śpiewania dzieci powtarzały określoną strukturę gramatyczną lub słownictwo.
NIEPRAWDA
Na początku dzieci przechodzą przez tak zwaną fazę ciszy (silent period) To czas, kiedy dziecko nabiera pewności siebie, zaczyna rozumieć, że można się ze sobą porozumiewać także w innym języku i powoli otwiera się na jego wytwarzanie. Zakłócanie tego okresu zmuszaniem dziecka do mówienia, komentowaniem, że niczego się nie nauczyło podczas zajęć może spowodować blokadę, którą w dalszym etapie może być trudno przełamać.
Skoro dziecko nie potrafi powtórzyć słówek z lekcji, to znaczy, że niczego się nie nauczyło.
NIEPRAWDA
Jak zostało już wspomniane, bardzo ważna jest faza ciszy. Co więcej podczas zajęć dziecko opanowuje także tzw. język bierny. Oprócz wyrażeń, którymi dziecko się posługuje lub będzie posługiwało istnieje także cały wachlarz takich, które dziecko doskonale rozumie, choć samodzielne stworzenie wypowiedzi z ich użyciem może na początku stanowić spory problem, np. Classroom Language czyli stałe wyrażenia używane przez nauczyciela: Stand up! Make a circle! Sit down!
Dzieci podczas zajęć tylko śpiewają i kolorują, to żadna nauka
NIEPRAWDA
Kolorowanie to jedna z wielu aktywności, w których dziecko bierze udział. Przy każdym ćwiczeniu nauczyciel używa języka angielskiego – daje polecenia, zadaje pytania, opisuje obrazki. Jeśli chodzi o piosenki, to doskonały sposób na naukę mówienia. Są one tak stworzone, aby podczas śpiewania dzieci powtarzały określoną strukturę gramatyczną lub słownictwo.
Angielski dla rodziców, czyli jak ćwiczyć z dzieckiem w domu
Bajki – jeśli rodzic nie czuje się dobrze w roli nauczyciela, może posłużyć się bajkami w języku angielskim, które ułatwiają przyswajanie prawidłowej wymowy. Młodsze dzieci często oglądają bajki, których treść znają, wiedzą co mówią bohaterowie, dzięki temu zapamiętują angielskie odpowiedniki. (Peppa Pig, Magic English)
Piosenki z pokazywaniem – znacznie ułatwiają zapamiętywanie nowego słownictwa. (Super Simple Songs)
Proste komunikaty – używanie prostych poleceń w języku angielskim także w domu. Come here! Sit down! Clean up! Let’s go!
Piosenki z pokazywaniem – znacznie ułatwiają zapamiętywanie nowego słownictwa. (Super Simple Songs)
Proste komunikaty – używanie prostych poleceń w języku angielskim także w domu. Come here! Sit down! Clean up! Let’s go!
Angielski na wesoło, czyli propozycje gier i zabaw
TOYS_ZABAWKI
Wskaż na obrazek piłki i zapytaj: What’s this? (Co to?). Dziecko powinno odpowiedzieć: This is a ball./It’s a ball. Kolejnym sposobem powtarzania słownictwa może być zadawanie pytania: Is this a ball? (Czy to piłka?) Dziecko odpowiada: Yes. lub No.
COLOURS_KOLORY
Zapytaj dziecko o ulubiony kolor: What is your favourite colour? Dziecko odpowiada np.: Blue./I like blue./My favourite colour is blue.
Gdy dziecko pokoloruje kolorowanki np. kwiatki, wskaż po kolei każdy z nich i zapytaj: What colour is this flower? Dziecko odpowiada np.: It’s pink./This flower is pink.
FRUIT_OWOCE
Przygotuj obrazki z owocami. Poproś dziecko o zamknięcie oczu: Close your eyes! Zakryj reką lub karteczką jakiś owoc. Powiedz: Open your eyes! (Otwórz oczy.) Zapytaj: What’s missing? (Czego brakuje?) Dziecko ma za zadanie nazwać po angielsku brakujący owoc.
VEGETABLES_WARZYWA
Przygotuj obrazki z warzywami. Zapytaj dziecko czy lubi wskazane warzywo, np.: Do you like tomatoes? Dziecko odpowiada: Yes, I do. lub No, I don’t. Zachęć dziecko do ułożenia zdania o warzywach, które lubi, np.: I like tomatoes. oraz o warzywach, których nie lubi, np.: I don’t like onions.
PETS_ZWIERZĘTA DOMOWE
Zapytaj dziecko czy ma jakieś zwierzątko, np.: Have you got a dog? Dziecko odpowiada: Yes, I have. lub No, I haven’t.
CLOTHES_UBRANIA
Zapytaj dziecko co ma na sobie: What are you wearing? Dziecko odpowiada: I’m wearing… i wylicza w co jest ubrane.
NUMBERS_LICZBY
Zapytaj dziecko ile ma lat: How old are you? Dziecko odpowiada np.: I’m six.
FEELINGS AND EMOTIONS_UCZUCIA I EMOCJE
Zapytaj dziecko jak się czuje: How are you?/How are you feeling today? Dziecko odpowiada np.: I’m happy.
ACTION VERBS_CZASOWNIKI ZWIĄZANE Z RUCHEM
Zapytaj dziecko czy potrafi skakać: Can you jump? Dziecko odpowiada: Yes, I can. lub No, I can’t.
Wskaż na obrazek piłki i zapytaj: What’s this? (Co to?). Dziecko powinno odpowiedzieć: This is a ball./It’s a ball. Kolejnym sposobem powtarzania słownictwa może być zadawanie pytania: Is this a ball? (Czy to piłka?) Dziecko odpowiada: Yes. lub No.
COLOURS_KOLORY
Zapytaj dziecko o ulubiony kolor: What is your favourite colour? Dziecko odpowiada np.: Blue./I like blue./My favourite colour is blue.
Gdy dziecko pokoloruje kolorowanki np. kwiatki, wskaż po kolei każdy z nich i zapytaj: What colour is this flower? Dziecko odpowiada np.: It’s pink./This flower is pink.
FRUIT_OWOCE
Przygotuj obrazki z owocami. Poproś dziecko o zamknięcie oczu: Close your eyes! Zakryj reką lub karteczką jakiś owoc. Powiedz: Open your eyes! (Otwórz oczy.) Zapytaj: What’s missing? (Czego brakuje?) Dziecko ma za zadanie nazwać po angielsku brakujący owoc.
VEGETABLES_WARZYWA
Przygotuj obrazki z warzywami. Zapytaj dziecko czy lubi wskazane warzywo, np.: Do you like tomatoes? Dziecko odpowiada: Yes, I do. lub No, I don’t. Zachęć dziecko do ułożenia zdania o warzywach, które lubi, np.: I like tomatoes. oraz o warzywach, których nie lubi, np.: I don’t like onions.
PETS_ZWIERZĘTA DOMOWE
Zapytaj dziecko czy ma jakieś zwierzątko, np.: Have you got a dog? Dziecko odpowiada: Yes, I have. lub No, I haven’t.
CLOTHES_UBRANIA
Zapytaj dziecko co ma na sobie: What are you wearing? Dziecko odpowiada: I’m wearing… i wylicza w co jest ubrane.
NUMBERS_LICZBY
Zapytaj dziecko ile ma lat: How old are you? Dziecko odpowiada np.: I’m six.
FEELINGS AND EMOTIONS_UCZUCIA I EMOCJE
Zapytaj dziecko jak się czuje: How are you?/How are you feeling today? Dziecko odpowiada np.: I’m happy.
ACTION VERBS_CZASOWNIKI ZWIĄZANE Z RUCHEM
Zapytaj dziecko czy potrafi skakać: Can you jump? Dziecko odpowiada: Yes, I can. lub No, I can’t.